2016-10-07

2014 i 2015 rok

I. Informacje dotyczące przedsięwzięć służących poprawie efektywności energetycznej – działania inwestycyjne prowadzone w latach 2014 i 2015

  • Działania inwestycyjne służące poprawie efektywności energetycznej w latach 2014 i 2015:
1. Wymiana oświetlenia na oświetlenie typu  LED i remont pomieszczeń piwnicznych, w tym wymiana okien, w budynku siedziby Oddziału GDDKiA w Kielcach.
 
2. Wymiana oświetlenia klatek schodowych na oświetlenie energooszczędne w budynku siedziby Oddziału GDDKiA w Lublinie.
 
3. Wykonanie izolacji termicznej budynku administracyjno- biurowego wraz z naprawą pokrycia dachowego na terenie Obwodu Drogowego w Wodzinie.
 
4. Termoizolacja budynku biurowego Obwodu Drogowego w Poddębicach.
 
5. Termoizolacja budynku biurowego Obwodu Drogowego w Siemkowicach.
 
6. Wymiana instalacji oświetlenia terenu Obwodu Drogowego we Wrześni na oświetlenie energooszczędne.
 
7. Wymiana 2 kotłów grzewczych na jeden kondensacyjny w budynku biurowym w Świebodzinie. Sukcesywna wymiana żarówek na energooszczędne w budynkach Oddziału GDDKiA w Zielonej Górze.
 
8. Zrealizowano 121 zadań służących poprawie efektywności energetycznej w budynkach znajdujących się na terenie Obwodów Drogowych. Wszystkie zadania dotyczyły budynków biurowo-socjalnych, warsztatowo-garażowych i magazynów na sól. Wśród typowych prac służących poprawie efektywności energetycznej znalazły się m.in.: wymiana okien, drzwi, docieplenie ścian zewnętrznych i stropów, wymiana lub modernizacja systemów grzewczych, instalacji elektrycznych, zastosowanie oświetlenia energooszczędnego.
 
9. Wykonanie ekspertyzy dotyczącej oświetlenia na drogach.
 
10. Zakup 17 klimatyzatorów ściennych działających w technologii inverterowej połączony z wymianą starych, nieefektywnych jednostek w budynku siedziby Oddziału GDDKiA w Katowicach. Zastosowanie tego rozwiązania pozwala osiągnąć ponad 30 % oszczędność energii w stosunku do urządzeń tradycyjnych.
 
11. Docieplenie stropodachu w budynku siedziby Oddziału GDDKiA w Olsztynie, instalacja układu pomiarowo-regulacyjnego  z regulacją czasową i temperaturową w budynku siedziby Oddziału GDDKiA w Olsztynie i Laboratorium Drogowego w Olsztynie. Wymiana starych opraw na nowe oprawy oświetleniowe z energooszczędnymi źródłami światła na placu manewrowym w Rejonie w Szczytnie.
 
12. Remonty i termomodernizacje budynków. 
Docieplenie ścian zewnętrznych, wymiana stolarki okiennej i drzwiowej w budynku warsztatowym w Rejonie w Elblągu.  Docieplenie ścian zewnętrznych, wymiana stolarki okiennej i drzwiowej w budynku wielofunkcyjnym w Obwodzie Drogowym w Olsztynku.  
Przebudowa konstrukcji dachu oraz termomodernizacja budynku administracyjno-socjalnego Rejonu w Nisku i Obwodu Drogowego w Nisku. 
Remont kapitalny budynku siedziby Oddziału GDDKiA we Wrocławiu. W ramach remontu wykonano prace służące poprawie efektywności energetycznej, m.in. wymiano instalację elektryczną, zamontowano czujniki ruchu w korytarzach, pomieszczeniach socjalnych i toaletach, wymiano instalację centralnego ogrzewania i ocieplono dach. 
 
13. Modernizacja systemów ogrzewania i klimatyzacji.
Instalacja regulatora pogodowego do sterowania pracą obiegu c.o. w węźle cieplnym budynku siedziby Oddziału GDDKiA w Białymstoku.
Wymiana termostatu grzejnikowego w budynku siedziby Oddziału GDDKiA w Kielcach.
Wymiana pieca C.O. w Rejonie w Oleśnicy.
Zakup 6 szt. klimatyzatorów ściennych działających w technologii inverterowej połączony z wymianą starych, nieefektywnych jednostek do budynku siedziby Oddziału GDDKiA w Katowicach. 
Zakup 3 klimatyzatorów, które zastąpiły stare nieefektywne  klimatyzatory w siedzibie Oddziału GDDKiA w Kielcach
 
14. Wymiana oświetlenia na energooszczędne.
W budynkach jednostek GDDKiA, mi.in. Oddziałów w Kielcach, Lublinie, Opolu, sukcesywnie wymieniane są żarówki z tradycyjnych (po przepaleniu) na żarówki energooszczędne typu LED.
Wymiana energooszczędnych opraw oświetleniowych wraz ze źródłami na placu w Obwodzie Drogowym w Pieckach. 
Wymiana energochłonnej instalacji oświetleniowej na oświetlenie energooszczędne typu LED  terenów siedzib Obwodów Drogowych w Chodzieży, Jastrowiu, Obornikach, Kaliszu, Pleszewie, Koninie, Kłodawie, Lesznie, Kąkolewie, Górce, Jarocinie i Środzie Wlkp.
 
15. Wymiana urządzeń technicznych na energooszczędne.
Zakup 13 urządzeń wielofunkcyjnych i kserokopiarek oraz 4 chłodziarek o niskim zużyciu energii, które zastąpiły wyeksploatowane urządzenia.
 
16. Nabycie 9 nowych pojazdów charakteryzujących się niskim zużyciem paliwa na potrzeby centrali, oddziałów i służb utrzymania dróg.
 
17. Zmiana zapisów w PFU  w pkt. 2.1.7 Budowa oświetlenia i zasilania urządzeń
W szczególności są to:
ppkt 2.1.7.3 lit. b) Sterowanie, który opisuje sposoby efektywnej regulacji natężenia świetlnego w zależności od natężenia ruchu pojazdów
 i zmiany jasności otoczenia 
ppkt 2.1.7.4 wskazujący, iż zasilanie może odbywać się z odnawialnych źródeł energii.
 
18. Zgodnie z zapisem ppkt 2.1.7.5 cały osprzęt oświetleniowy (źródło światła, oprawa oświetleniowa, układ zasilający, układ kontrolno-sterujący) musi spełniać wymogi między innymi ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 roku o efektywności energetycznej (Dz. U. z 2015 r., poz. 2167).
 
19. Przy planowaniu nowego ciągu drogowego wykonywana jest analiza wielokryterialna, która bierze pod uwagę m.in. długość przedsięwzięcia oraz zapewnienie odpowiedniej płynności ruchu, co przekłada się na ilość zużytego paliwa przez pojazdy poruszające się po drodze. Najwyżej punktowane są warianty najkrótsze i zapewniające płynność ruchu pojazdów, co pozytywnie wpływa na efektywność energetyczną  całego przedsięwzięcia.
 
20. Rozpoznanie, wdrożenie i zalecenia zastosowania technologii „warm mix asphalt” (WMA) – produkcji mieszanki mineralno – asfaltowej w obniżonej temperaturze. Zastosowanie niższej temperatury wytwarzania tej mieszanki powoduje mniejsze zużycie energii.
 
21. Rozpoznanie, wdrożenie i zalecenia zastosowania technologii „jasnych nawierzchni” – zastosowanie do warstw ścieralnych nawierzchni jasnego kruszywa tak aby wartość współczynnika luminacji nawierzchni wynosił minimum 70 mcd/(m2xlux). Zastosowanie wg wprowadzonych Wymagań Technicznych (WT-2 2016 cz.II) w tunelach i na obiektach inżynierskich, powoduje oszczędności w oświetleniu tych odcinków dróg.
 
II. Informacje dotyczące działań, które mogą służyć poprawie efektywności energetycznej 
  • Działania, które mogą służyć poprawie efektywności energetycznej
1. Działania informacyjno-edukacyjne  dotyczące zachowań energooszczędnych. Informowanie pracowników o konieczności zmniejszenia zużycia energii elektrycznej poprzez wyłączanie zbędnych odbiorników poboru energii, wykorzystywanie naturalnego oświetlenia, wyłączanie wszelkich zbędnych urządzeń po zakończeniu pracy oraz o konieczności oszczędzania energii cieplnej poprzez optymalizację temperatury w pomieszczeniach.
 
2. Odpowiednie planowanie wyjazdów i dysponowanie samochodami służbowymi.
 
3. Rozpoznanie, wdrożenie i zalecenia zastosowania technologii „rubblizing” (udarowe kruszenie nawierzchni) – technologii wtórnego odzysku betonu przy przebudowach i remontach nawierzchni betonowych dróg. Zastosowanie pokruszonego materiału betonowego do niższych warstw nawierzchni na miejscu zamiast wywożenia go i kruszenia poza budową powoduje mniejsze zużycie energetyczne.
 
4. Dokonanie analizy zmian w kontraktach obecnie realizowanych, pod kątem możliwości wprowadzenia rozwiązań w zakresie poprawy efektywności energetycznej. Przedmiotowe jest uwarunkowane treścią umów.

 

 

 

Przeczytaj o systemie i przetwarzanych w nim danych

Tożsamość administratora systemu
Administratorem Scentralizowanego Systemu Dostępu do Informacji Publicznej (SSDIP), który służy do udostępniania podmiotowych stron BIP jest Minister Cyfryzacji, mający siedzibę w Warszawie (00-583) przy Al. Ujazdowskich 1/3, który zapewnia jego rozwój i utrzymanie. Minister Cyfryzacji w ramach utrzymywania i udostępniania systemu SSDIP zapewnia bezpieczeństwo publikowanych danych, wymagane funkcjonalności oraz rejestrowanie i nadawanie uprawnień redaktorów BIP dla osób wskazanych we wnioskach podmiotów zainteresowanych utworzeniem własnych stron podmiotowych przy użyciu SSDIP zgodnie z art. 9 ust. 4 pkt 3 ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1429).
Minister Cyfryzacji, jako administrator systemu SSDIP jest jednocześnie administratorem danych osób wnioskujących o dostęp do SSDIP w celu utworzenia podmiotowych stron BIP oraz osób wyznaczonych do ich redagowania.
Tożsamość administratora danych
Administratorem danych osobowych przetwarzanych w systemie SSDIP w zakresie osób wnioskujących o utworzenie podmiotowej strony BIP oraz osób wyznaczonych do ich redagowania (redaktorów podmiotowych stron BIP) jest Minister Cyfryzacji.

Administratorami danych publikowanych na podmiotowych stronach BIP utworzonych w ramach SSDIP są podmioty, które daną stronę podmiotową BIP utworzyły. Podmioty te decydują o treści danych, w tym treści i zakresie danych osobowych publikowanych na podmiotowych stronach BIP, ich rozmieszczeniu, modyfikacji i usuwaniu.
Minister Cyfryzacji, jako Administrator systemu SSDIP w odniesieniu do materiałów publikowanych na podmiotowych stronach BIP jest podmiotem przetwarzającym. Może on ingerować w treść materiałów publikowanych na poszczególnych stronach podmiotowych BIP jedynie w przypadku, gdy właściwy podmiot, który daną stronę utworzył i nią zarządza utracił do niej dostęp lub z innych przyczyn utracił nad nią kontrolę.
Dane kontaktowe administratora systemu SSDIP
Z administratorem systemu SSDIP można się skontaktować poprzez adres email mc@mc.gov.pl, pisemnie na adres siedziby administratora, lub na adres ul. Królewska 27, 00-060 Warszawa.
Dane kontaktowe inspektora ochrony danych osobowych
Administrator systemu SSDIP wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym może się Pani/Pan skontaktować poprzez email iod@mc.gov.pl lub listownie – na adres ul. Królewska 27, 00-060 Warszawa. Z inspektorem ochrony danych można się kontaktować wyłącznie w sprawach dotyczących przetwarzania danych osobowych osób składających wnioski o udostepnienie SSDIP, redaktorów poszczególnych stron BIP, oraz incydentów bezpieczeństwa.
W sprawach przetwarzania danych osobowych zawartych w treści materiałów publikowanych w ramach poszczególnych stron podmiotowych, należy się kontaktować z inspektorem ochrony danych podmiotu, którego strona BIP dotyczy, ich redaktorem lub kierownictwem podmiotu, który daną stronę podmiotowa BIP utworzył.
Cele przetwarzania i podstawa prawna przetwarzania
Celem przetwarzania danych publikowanych na stronach podmiotowych BIP przez poszczególne podmioty jest udostępnienie informacji publicznej wytworzonej w urzędzie i dotyczącej działalności urzędu. Podstawę prawną publikacji stanowi wypełnienie obowiązku prawnego, o którym mowa w art. 8 oraz art. 9 ust 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej.
Celem udostępniania systemu SSDIP przez Ministra Cyfryzacji jest umożliwienie podmiotom zobowiązanym, o których mowa w art. 4 ust 1 i 2 ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej, utworzenia i prowadzenia własnych stron BIP (co wynika z art. 9 ust. 4 pkt 3 oraz art. 9 ust. 4a ww. ustawy).
Odbiorcy danych lub kategorie odbiorców danych
Dane osobowe w zakresie imienia, nazwiska, nr telefonu, nr faksu dotyczące redaktorów podmiotowych stron BIP oraz dane osobowe publikowane w ramach treści materiałów zamieszczanych na poszczególnych podmiotowych stronach BIP są danymi udostępnianymi publicznie bez żadnych ograniczeń, w tym Centralnemu Ośrodkowi Informatycznemu w Warszawie przy Alejach Jerozolimskich 132-136, któremu Ministerstwo Cyfryzacji powierzyło przetwarzanie danych przetwarzanych w ramach platformy SSDIP.
Okres przechowywania danych
Dane dotyczące osób wnioskujących o udostępnienie systemu SSDIP oraz dane osób wyznaczonych na redaktorów stron podmiotowych przechowywane są przez czas, w jakim osoby te pełniły swoje funkcje oraz przez okres wskazany w przepisach prawa po okresie, w którym osoby te przestały pełnić swoje funkcje.
Dane osobowe osób zawarte w materiałach publikowanych w ramach podmiotowych stron BIP przechowywane są przez okres ustalony przez osoby zarządzające treścią tych stron.
Prawa podmiotów danych
Osoby, których dane są przetwarzane w systemie głównym SSDIP, w tym osoby składające wnioski o przyznanie dostępu do SSDIP oraz osoby będące redaktorami podmiotowych stron BIP, mają prawo dostępu do swoich danych, prawo do sprzeciwu, prawo ograniczenia przetwarzania oraz prawo żądania ich sprostowania oraz usunięcia po okresie, o którym mowa powyżej. Z wnioskiem w sprawie realizacji ww. praw należy się zwracać do administratora systemu tj. Ministra Cyfryzacji lub wyznaczonego inspektora ochrony danych na adres iod@mc.gov.pl.
Osoby, których dane są publikowane w ramach treści materiałów zamieszczanych na podmiotowych stronach BIP maja prawo dostępu do danych, prawo do sprzeciwu, prawo do ograniczenia przetwarzania, prawo żądania ich sprostowania oraz usunięcia po okresie, w którym ich publikacja jest wymagana. Z wnioskiem w sprawie realizacji ww. praw należy się zwracać do administratora danych podmiotu, którego dana strona BIP dotyczy, lub wyznaczonego przez niego inspektora ochrony danych.
Prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego
Osobom, których dane są przetwarzane w systemie SSDIP lub na podmiotowych stronach BIP publikowanych przez poszczególne podmioty przysługuje prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych tj. do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (PUODO) z siedzibą w Warszawie przy ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa.
Informacja o dobrowolności lub obowiązku podania danych
Przetwarzanie danych osobowych osób składających wnioski o dostęp do SSDIP oraz osób wyznaczonych do redakcji poszczególnych stron podmiotowych BIP jest niezbędne dla zapewnienia kontroli dostępu i wynika z przepisu prawa, tj. art. 9 ust. 4 pkt 3 oraz art. 9 ust. 4a ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1429) oraz § 15 ust. 2 Rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie Biuletynu Informacji Publicznej (Dz. U. Nr 10, poz. 68), w związku z art. 20a ustawy z dnia 17 lutego o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2019 r. poz. 700, 730, 848, 1590 i 2294) i przepisami rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 12 kwietnia 2012 r. w sprawie Krajowych Ram Interoperacyjności, minimalnych wymagań dla rejestrów publicznych i wymiany informacji w postaci elektronicznej oraz minimalnych wymagań dla systemów teleinformatycznych (Dz.U. z 2017 r. poz. 2247).
Publikowanie danych osobowych na stronie systemu SSDIP oraz na podmiotowych stronach BIP jest dopuszczalne tylko wtedy, jeśli wynika z przepisów prawa, lub jeśli administrator danych uzyskał zgodę tych osób na ich publikację.



Zapoznałem się..